Meervoudige Intelligentie


Op de Walsprong vinden we het belangrijk dat kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen en gebruiken om te leren. De school heeft hierin vergaande ambities. We streven ernaar om over 3 jaar binnen de gehele school thematisch met de uitgangspunten van Meervoudige Intelligentie (MI) te werken. De thema’s zullen gekoppeld zijn aan de leerdoelen van Ik en Co, Veilig leren lezen en Wereldoriëntatie.

Door MI-opdrachten kunnen leerlingen op hun eigen manier aan een bepaald thema werken. Zo leren alle leerlingen op de manier die het beste bij hun past. Per jaar worden er minimaal 4 thema’s volgens de MI gedachte uitgewerkt, zodat we in 2016 een volledige jaarcyclus kunnen draaien.

De Meervoudige Intelligentie theorie is geïntroduceerd door Howard Gardner. Hij gaat ervan uit dat kinderen op 8 verschillende manieren intelligent kunnen zijn: bijvoorbeeld een taalslimme leerling leert veel door bezig te zijn met taal. Kijkslimme leerlingen leren juist door beeldend bezig te zijn en een natuurslim kind leert door te verzamelen en ordenen. Volgens Marco Bastmeijer, schooladviseur en MI-expert, zijn deze inzichten nog steeds actueel. Hij ontwikkelde de op MI-gebaseerde onderwijsmethode ‘Vier Keer Wijzer’ en zet hier de 8 intelligenties van Gardner nog eens op een rij.

Hieronder een filmpje over de 8 intelligenties:

walsprogkleurvlakken-2

Menu