Meervoudige Intelligentie


Op de Walsprong vinden we het belangrijk dat kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen en gebruiken om te leren, o.a. door Meervoudige Intelligentie (MI). Door MI-opdrachten kunnen leerlingen op hun eigen manier aan een bepaald thema werken. De thema’s zijn gekoppeld aan de leerdoelen van Ik en Co, Veilig leren lezen en Wereldoriëntatie. Zo leren alle leerlingen op de manier die het beste bij hun past. Per jaar worden er minimaal 4 thema’s volgens de MI gedachte uitgewerkt.

De Meervoudige Intelligentie theorie is geïntroduceerd door Howard Gardner. Hij gaat ervan uit dat kinderen op 8 verschillende manieren intelligent kunnen zijn: bijvoorbeeld een taalslimme leerling leert veel door bezig te zijn met taal. Kijkslimme leerlingen leren juist door beeldend bezig te zijn en een natuurslim kind leert door te verzamelen en ordenen. Volgens Marco Bastmeijer, schooladviseur en MI-expert, zijn deze inzichten nog steeds actueel. Hij ontwikkelde de op MI-gebaseerde onderwijsmethode ‘Vier Keer Wijzer’ en zet hier de 8 intelligenties van Gardner nog eens op een rij.

Hieronder een filmpje over de 8 intelligenties:

walsprogkleurvlakken-2

Facebook

Facebook Volg je ons al op Facebook? Daar vind je allemaal leuke nieuwtjes: Facebook OBS De Walsprong.